Resortní tým Doprava: Zprávy z týmu dopravy (zpět)

Na Nový rok, o slepičí krok.
Dále od Evropy, blíže k centristické dopravní koncepci státu, načrtnuté v době, kdy většina z nás ještě nebyla na světě.
Od populismu zpátky k optimismu: máme důvěryhodnou koalici, personálně silný tým a volby za humny!

Plnění předsevzetí

Střednědobé cíle z roku 2020 máme splněny:
Oni dokumentují. Elektronický stavební deník vstoupil v platnost 1.1. 2021, byť okolo jeho zavádění vznikají obstrukce. Inu, kdyby nikdo nekladl odpor, byla by to stěží změna současného stavu k lepšímu.
Oni nepodvádí. U Carpassu (prevence stáčení kilometrů u handlířů aut) podána řada interpelací: Ministerstvo spravedlnosti x2, Ministerstvo financí x1, UOOU x2. Finalizace věcného záměru novely.
Oni se zajímají. V rámci projektu 160+ pro úsek VRT Přerov – Ostrava jsme provedli dotazníkové šetření ve více než 100 obcích.
Oni zachraňují. Otevřeli jsme téma výnosných demolic nádražních budov v Sněmovně, podpořili jsme z osobních prostředků záchranu některých stanic. Oponovali jsme přínos splavnění Odry v úseku Kędzierzyn-Koźle - Bohumín - Ostrava - Mariánské Hory.
Oni inovují. Honza Lička dotáhl během první vlny pandemie s UAVA myšlenku využití dronů až k iniciaci testovací fáze doručování.

Reaktivní agenda
Revizní a kontrolní činnost týmu není z opozice v médiích tolik vidět. Když vidět je, obvykle se něco podělalo, nezachytilo včas a teď to plave v Bečvě.
Provedli jsme rozbor a připomínkování řady sněmovních a vládních materiálů, mj.:
- IV. železniční balíček
- Námořní plavba
- Vlastní návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel
- Finanční závazky na dálnici D4
- Koncepce městské a aktivní mobility pro období 2021 - 2030
- Strategie rozvoje inteligentních dopravních systémů 2021-2027 s výhledem do roku 2050
- Strategie BESIP 2021-2030
- Koncepce nákladní dopravy pro období 2017 – 2023 s výhledem do roku 2030
a další ....

... Mimochodem, od konce dubna platí (nejen námi) dlouho tlačený paragraf novely zákona o pozemních komunikacích, který zjednodušuje odtah vraků - už není potřeba volat na pomoc mimozemšťany! Máte z vaší obce foto obzvláště prorezlého úlovku, který se odporoučel? Pošlete nám ho!

Od vstupu do Sněmovny aktivně prosazujeme konstruktivní, koncepční přístup k plánování výstavby dálnic a železnic pro 21. století. V loňském roce se hnuly ledy s přípravou (na naše poměry ďábelsky rychlé) rychlostní železnice do Drážďan, stejně tak se živě diskutuje o spojení Prahy s Brnem. Náš horký tip je osa Varšava - Ostrava - Brno - Vídeň, do které Moraváci "šlapou", protože mají historickou šanci konečně předehnat Prahu svazkem s celou rodinou světových aglomerací.

Pochopitelně tím práce nekončí :) V nastaveném kurzu pokračujeme i při přípravě programových bodů pro PSP 2021.

 

Co připravujeme

Program! Nejen na páteční večer, ale na celé čtyři roky! A že to byla fuška.
V rámci koalice jsme připravili k dopravě toto menu společných rámcových priorit:

● Prosadíme dlouhodobé, předvídatelné a transparentní financování a plánování výstavby silnic, železnic či další infrastruktury. Urychlíme projekty liniových staveb. Zajistíme efektivní spolupráci mezi jednotlivými ministerstvy během přípravy projektů.
[pokračování našeho volebního programu z roku 2017; nebylo co měnit, bo se jen málo od té doby změnilo]

● Prioritou pro nás bude napojení na systém evropské vysokorychlostní železnice. Podpoříme přípravu projektů, které zrychlí železniční spojení Prahy a krajských měst, železnice musí projít změnou pro 21.století.
[můžeme být křižovatkou a srdcem Evropy, nebo ... tím opačným koncem. My už jsme si zvolili]

● Zasadíme se o propojenou pasportizaci veřejného majetku a zavádění inteligentních dopravních systémů řízení.
[součást evidence-based, ne Instáč-based rozhodování a veřejné kontroly na základě faktického stavu sítí]

● Zajistíme víceleté financování údržby silnic 2. a 3. třídy kraji úpravou rozpočtového určení daní.
[můžeme si o struktuře krajů nebo zrušení superhrubé mzdy myslet svoje, ale kočky jsou vrženy a je třeba se k tomu postavit zodpovědně]

● Podpoříme využívání veřejné hromadné a bezmotorové dopravy pro pohyb na krátké vzdálenosti.
[to, co je nejen Evropě, ale i v třetím světě samozřejmostí, zato u nás stále místy předmětem diskusí v anarchistických kroužcích; hromadná doprava a pohyb vlastní silou zkrátka mají jako energeticky efektivní řešení pohybu obyvatel u řádně hospodařícího státu vždy přednost]

● Uvolníme blokované územní rezervy určené pro výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe a umožníme tam místo toho rozvoj obcí.
[s týmy Průmysl, Zemědělství a ŽP: Dost bolo vlhkých snů o betonu, voda je strategická surovina. Kde není co pít, není po čem jezdit. Voda v prvé řadě patří do půdy, a její přebytky do energetiky. Říční i námořní plavbu milujeme - ale za svoje, ne odsáváním eráru. Arrr!]

● Využijeme potenciál českého průmyslu, který plyne z členství ČR v Evropské kosmické agentuře a z plánovaného umístění sídla Agentury EU pro kosmický program do ČR.
[s týmem Průmysl, v návaznosti na program "Mozkovna místo montovny": Neplánujeme nacistickou základnu na Měsíci, ale každodenní Vesmír; dostupný tak, jako jsou dostupné mobilní telefony s GPS]

● Dohlédneme na větší bezpečnost v dopravě.
[nebudeme stavět papírové Piráty vedle silnic, ani bezúčelně šikanovat řidiče retardéry. Ideálem je, abychom se cítili stejně bezpečně v autě i mimo něj]

 

Coming soon: prezentace nominantů na vládní posty i odborníků, kteří se nebojí přihlásit se veřejně k našemu programu :)
Přejeme vám všem suché a rovné cesty v roce 2021!