Resortní tým Místní rozvoj: leden 2021 (zpět)

Milí čtenáři,

přinášíme vám shrnutí toho podstatného z oblasti místního rozvoje a veřejné správy do konce prosince 2020.

Tento newsletter rozesíláme přes nalodeni.pirati.cz. Máte zájem o jeho trvalý odběr? Zaškrtněte prosím v systému svůj zájem o místní rozvoj.
Zajímáte se, jak to chodí v obcích a regionech? Máte nápady a chuť zapojit se do práce týmu? Napište Věře Marušiakové na vera.marusiakova@pirati.cz.

Obsah

  • Využijme miliardy od EU k modernizaci země
  • Společný pozměňovací návrh katastrofálního stavebního zákona od MMR
  • Moderní veřejná správa: Jak začít změnu?
  • Dopad zrušení superhrubé mzdy na obce a kraje
  • Jak dopadla pomoc českému lázeňství
  • Ondřej Profant střídá Ivana Bartoše ve vedení resortního týmu Místní rozvoj a veřejná správa.

 

Využijme miliardy od EU ke skutečné modernizaci země

Piráti nabídli vládě pomocnou ruku, jak využít 182 miliard od EU k modernizaci české ekonomiky a ke skutečnému prospěchu občanů.

Česká republika má možnost získat až 182 miliard euro z Fondu obnovy EU, jehož cílem je překonat současnou ekonomickou krizi, modernizovat ekonomiku evropských států pro udržitelnost a konkurenceschopnost v 21. století. Podle požadavků Evropské komise má být 37 % celkového objemu vyčleněno na projekty zmírnění dopadů klimatické změny a 20 % na digitalizaci. Piráti se však obávají, že vláda má toto zacílení má pouze formálně na papíře. Fakticky pak bude dotace směřovat na záplatování výpadků z krajských a obecních rozpočtů, za které sama nese zodpovědnost, případně unijní fondy využije na dotace velkým firmám s malou přidanou hodnotou. Proto Piráti nabídli pomoc s přípravou a spolu s dopisem zaslali premiérovi seznam prioritních oblastí, které posunou Česko do budoucnosti.

 

Stavební zákon: Opozice představila společný pozměňovací návrh

Návrh nového stavebního zákona předložený MMR lze bez nadsázky označit za katastrofální. ODS, Piráti, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN proto představili vlastní společný pozměňovací návrh, jehož cílem je legislativní návrh MMR opravit. Jaké změny navrhuje skupina poslanců v porovnání se současným stavebním zákonem a návrhem MMR předloženým Poslanecké sněmovně najdete ve srovnávací tabulce.

Kontroverzní návrh nového stavebního zákona prošel prvním čtením na mimořádné, účelově svolané 64. schůzi v době nouzového stavu a bez přítomnosti ministryně pro místní rozvoj. Při přípravě návrhu zákona MMR pak obešlo svá vlastní pravidla tvorby legislativy, když nezpracovalo vstupní analýzu a sepsáním zákona pověřilo v rámci spolupráce s Hospodářskou komorou advokátní kancelář zastupující mj. developery.

Ačkoliv deklarovaným cílem nové legislativy je zrychlení a zjednodušení výstavby pro občany i firmy, ve skutečnosti navržený zákon přinese chaos a zpomalení stavební činnosti až na dva roky. To potvrzují nejen nezávislí experti, ale i dopadová studie ministerstva vnitra. Dojde také k oslabení ochrany veřejných zájmů. Za nejzávažnější však politici, odborníci, akademická obec i zástupci samospráv považují odebrání stavební agendy obcím, kterou vykonávají v rámci přenesené působnosti a její převedení na stát.

Podívejte se také na vyznačení změn ve vládním návrhu.

 

Zapojte se: Připomínkování otevřeného dokumentu Moderní veřejná správa

Pirátský autorský tým připravil návrh soustavy změn a opatření, která mají nastartovat modernizaci veřejné správy České republiky. Jedná se o otevřený pracovní dokument, na kterém se stále pracuje. Máte chuť přispět k jeho tvorbě a doladění? Budeme rádi. Předem děkujeme za vaše postřehy, názory, zkušenosti, návrhy či připomínky.

Kdyby byl český stát firmou v otevřeném tržním prostředí, s vysokou pravděpodobností by už by dávno zkrachoval – lidé by totiž přešli ke konkurenci. Místo toho jsou ale odkázaní na dlouhé formuláře, nesrozumitelné pokyny a na úřady, jejichž jediným cílem je dodržet metodiky. Byrokracie a přílišné lpění na formalitách stojí lidi na obou stranách přepážky nervy, čas i peníze.

Jak má vypadat moderní veřejná správa? Služby státu jsou dostupné, srozumitelné a odpovídají potřebám občanů. Práce ve veřejné správě je prestižním povoláním, láká odborníky a sama si je vychovává. Je dobře organizována, úředníci se věnují smysluplné odborné činnosti, rutinu za ně vykonává IT systém. Mají dostatek informací z propojených databází, funkčních digitálních nástrojů i zpětné vazby pro zlepšování služeb občanům. Jsme si vědomi, že cesta k modernímu systému správy věcí veřejných bude během na dlouhou trať. Nenechme se tím ale odradit a udělejme první kroky. Pokud máte zájem a chuť, přidejte se.

 

Vládní pomoc českému lázeňství? U sousedů mají lepší

V letním newsletteru jsme informovali o příslibu MMR připravit program na pomoc lázním na základě výzvy zástupců odvětví, která zazněla na nouzové videokonferenci svolané pirátským krajským radním Vojtěchem Frantou. Zjišťovali jsme, co miliardový dotační titul MMR COVID - Lázně v praxi znamenal pro těžce zkoušené lázeňství. Ačkoliv lze MMR za tuto dílčí pomoc lázeňství pochválit, s koncepčními řešeními jsou na tom lépe u sousedů.

Lázeňské domy napříč republikou se shodují, že program jim pomohl a jsou ve své situaci rádi za jakoukoliv podporu. Vládní pomoc programu Antivirus (60 % mzdových nákladů pro zaměstnance na překážkách), dotace COVID - Lázně či zvýšené úhrad za lázeňské služby od zdravotních pojišťoven však zdaleka nepokryjí dramatické poklesy tržeb plynoucích z převážně komerčních služeb. Firmy tak přežívají díky vlastním rezervám. Promyšlenou systematickou pomoc můžeme závidět například Slovákům, kde stát poskytuje zaměstnavatelům či samostatně výdělečně činným osobám příspěvek jako náhradu příjmu z výdělečné činnosti už při poklesu tržeb o 20 %. Pro oblast cestovního ruchu zde navíc existuje systémová podpora poskytovaná Ministerstvem dopravy a výstavby Slovenskej republiky.

 

Dopad zrušení superhrubé mzdy na obce a kraje

Poslanecká sněmovna schválila hlasy ANO a ODS zrušení superhrubé mzdy a další daňové úpravy s rozpočtovým dopadem 130 miliard.

To by, vzhledem k nezměněnému rozpočtovému určení daní (RUD), proporcionálně dopadlo také na rozpočty obcí a krajů. Senátní verze celkové rozpočtové dopady snížila na 98 miliard a díky úpravě rozpočtového určení daní (RUD) bude obcím a krajům výpadek z 80 % kompenzován. Piráti daňový balíček přesto kritizují - prosazovali snížení daní zejména prostřednictvím zvýšení slevy na poplatníka, které by mělo výrazně nižší rozpočtové dopady a více by pomohlo nízkopříjmovým skupinám obyvatelstva.

 

Změna ve vedení resortního týmu

Ondřej Profant střídá Ivana Bartoše ve vedení resortního týmu Místní rozvoj a veřejná správa.

Ivan Bartoš, předseda sněmovního Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj požádal o uvolnění z funkce vedoucího resortního týmu a do jeho vedení navrhl svého výborového kolegu poslance Ondřeje Profanta. Důvodem je zvolení Ivana Bartoše celostátním lídrem pro volby 2021 a s ním související úkoly. Republikové předsednictvo poděkovalo Ivanovi, pod jehož vedením se podařilo zejména dotažení klíčových zákonů české digitalizace: digitální ústava, digitální technické mapy a bankovní identita - Sonia a jmenovalo výborového Ivanova kolegu poslance Ondřeje Profanta, který se výrazně podílel na úspěších týmu, novým vedoucím resortního týmu Místní rozvoj a veřejná správa.

„Za důležité považuji vést kontinuální diskusi s kraji i odborníky. Je důležité, aby se nikdo nestyděl ozvat když mu něco není jasné či s něčím nesouhlasím. Role RT je dodat odborný názor a zároveň téma vykomunikovat ve straně.“

 

Přejeme úspěšný start do dalšího roku a těšíme se na viděnou osobně nebo u dalšího newsletteru,

za resortní tým Ondřej Profant a Věra Marušiaková