Resortní tým Doprava: září 2019 (zpět)

Milí Piráti a příznivci dopravy,

doufáme, že jste si užili léto - a trošku závidíme, pokud vás ještě čeká nějaká dovolená :) Po prázdninové pauze jsme zpět se zpravodajem dopravního týmu, kde se mimo jiné dozvíte, na jakých projektech v současné chvíli pracujeme, a co se chystá do budoucna.

Přejeme podnětné čtení!

Bouři krajských voleb vstříc

Předposlední srpnový den proběhl v Praze "Strategický krajský den", kterého se zúčastnili Piráti ze všech koutů republiky. Hlavním cílem celodenního maratonu bylo načerpat nové nápady, nastartovat krajské volby a navzájem se inspirovat při tvorbě programů - což se povedlo na výbornou! Chtěli bychom tímto poděkovat především všem "dopravákům", kteří dojeli v hojném počtu a zapojili se do debaty a dopravního workshopu.
Bylo to super, máme obrovské množství podnětů a zapracováváme je do celostátní koncepce.
Výstupy z debaty i všechny prezentace jsou dostupné lídrům krajských expertních týmů.
Pokud se chcete aktivně zapojit do tvorby krajských programů, neváhejte se ozvat svému krajskému koordinátorovi, nebo rovnou přijďte na setkání vašeho místního sdružení.

 

Země silnic a dál - nic?

Je tady září, což pro všechny zasvěcené znamená hory materiálů k závěrečným účtům, rozpočtům na další rok a střednědobým výhledům - a je to i letos velice "výživné" čtení. V současné době intenzivně analyzujeme předložené návrhy státního rozpočtu, ale i rozpočtů SFDI (a ŘSD).

Ve sněmovních výborech se tyto materiály začnou projednávat koncem září, takže sledujte naše oficiální kanály: už teď víme, že bude o čem debatovat, a chystáme si konstruktivní kritiku i vlastní návrhy - více o nich se dozvíte v dalším dopravním zpravodaji.

Jsme přesvědčeni, že nejlepším lékem na stále rozkopanou D1 není pouze sporné zpoplatnění 900 km silnic I. tříd, kterému se ve svém komentáři věnuje pirátský poslanec Ondřej Polanský, ale zejména koncepční a transparentní investice do infrastruktury.

Právě transparentnosti velkých investic pomůže povinné zavedení elektronického stavebního deníku - návrhu Ondřeje Polanského dala vláda neutrální stanovisko (což je z opozice veliký úspěch) a my věříme, že bude brzy zařazen na jednání sněmovny.

 

Uhlíkově neutrální doprava? Jdeme do toho!

Podle zprávy "Čtvrtstoletí životního prostředí" stoupl podíl dopravy na emisích skleníkovch plynů od r. 1993 z 10,3 na 18,7%. Ač celkový objem emisí klesá, faktem je, že doprava v ČR nestíhá držet krok s novými technologiemi a vývojem v celosvětovém smýšlení.

Čelní představitele naší republiky možná nezajímá, co bude za 31 let, jako Piráti ale můžeme posunout myšlenku dosažení vize uhlíkové neutrality do r. 2050 z říše snů do reality tvrdých dat a smělých plánů.

Chcete být součástí něčeho velkého? Ozvěte se nám!

 

Cestování ke hvězdám je také doprava!

Věděli jste, že Ministerstvo dopravy je primárním orgánem, zodpovědným za kosmické aktivity v ČR? Tak teď už to víte!
Uplynulé měsíce byly pro budoucnost českého kosmického programu docela zásadní. Již je totiž téměř jisté, že od r. 2021 bude v ČR hlavní sídlo EUSPA, tedy nově vznikající Agentury EU pro vesmírný program. Je to naprosto bezprecedentní příležitost pro celý český Space sektor a skvělý dárek k 15. narozeninám GSA.

Potenciál českých firem a výzkumných středisek, spojených s kosmickým programem, je tak čím dál tím významnější. Již několik měsíců pracujeme na ucelené pirátské vizi i v této oblasti. A co vy, taky byste rádi viděli Piráty ve Vesmíru?

 

------

Děkujeme, že jste dočetli až sem.


Pokud vás některé z témat zaujalo, nebo byste se chtěli zapojit do aktivit našeho resortního týmu, kontaktuje Veroniku Murzynovou (asistentka resortního týmu) nebo Honzu Ličku (vedoucí programového bodu a Krajských expertních týmů).


I cesta může být cíl - Mňága a Žďorp, Lao-c'